Inbreng PvdA in de commissie 19 november 2014: Sociaal Domein – door Bianca
Als we in het Westerkwartier spreken over het Sociaal Domein, bedoelen we een samenhangend beleid voor de drie decentralisaties: WMO en langdurige zorg, jeugdzorg en de participatiewet.
Er ligt nu een document in begrijpelijk Nederlands met een samenhangende visie en de daar uit voortvloeiende beleidskaders waarbinnen de verordeningen passen. Een majeure prestatie, waarvoor petje af! Een mooi begin om onze verantwoordelijkheid verder uit te werken.
In een mooie samenleving, waar participatie centraal staat, zal de PvdA:
“Verantwoordelijkheid nemen voor een fatsoenlijk leven, een fatsoenlijke baan, met fatsoenlijk loon en arbeidsomstandigheden. De Partij van de Arbeid neemt verantwoording voor een menswaardig bestaan.” (citaat uit onze algemene beschouwing)
Met deze blik kijken wij naar het Sociaal Domein en alles wat uit daaruit volgt.
Het is mooi dat het familiegroepsplan dankzij het jarenlange werk van CU, een onderdeel geworden is van de wet! In de raad van Leek is al jaren geleden door ons en de CU aandacht gevraagd voor deze manier van werken.
We hebben de volgende suggesties en vragen:
Kan een ‘gemeentelijke analyse/advies functionaris drie d’s’, worden ingesteld? Functionerend als meldpunt voor ‘problemen, missers, enz’. De opdracht voor deze functionaris: op basis van analyse van de achterliggende oorzaken met voorstellen voor verbetering te komen. Dit ook om te voorkomen dat de raad ‘in incidentenpolitiek’ gaat vervallen.
Een analyse-, adviesorgaan, naast de klachtencommissie, maar maakt wel gebruik van de uitkomsten van de klachtencommissie. Mogelijk zou dit een nadere invulling kunnen zijn van de Toezichthoudende ambtenaar, zoals in de Wmo is vastgelegd.
Het is ook vanuit onze volksvertegenwoordigende rol dat we op zoek zijn naar enerzijds weten, horen wat er gebeurt en anderzijds ‘hoe stellen we de goede kaders’ en zien we toe op het aanpakken van dilemma’s en problemen oplossen. Het OSO, WMO adviesraad, cliëntenvertegenwoordigers kunnen ook een belangrijke informatiebron zijn voor de raad en het college.
Want natuurlijk gaan zaken straks anders dan gewenst of gepland.
Wij verwachten nog een uitwerking op Leekster formaat, van een wijze waarop de raad straks kan volgen en toetsen of het ingezette beleid de gewenst effecten heeft, hoe gaan we dat doen?
En levert het model Westerkwartier, afgeleid van het Functioneel Model Groningen het gewenste resultaat? Met andere woorden, hoe krijgen we zicht op de effecten van de invoering van het ‘Sociaal Domein’?
We hebben de adviezen en aandachtspunten van de WMO adviesraad gelezen en deze zijn prima. Het baart ons wel zorgen dat jeugd, lvb en ggz niet in deze WMO adviesraad vertegenwoordigd zijn. Het is noodzakelijk dat dat wel gebeurt, anders kan de WMO raad slechts beperkt functioneren in het Sociaal Domein. Of er moeten andere gremia zijn, waar eerder genoemden vertegenwoordigd zijn, die vergelijkbaar geconsulteerd kunnen worden?
Er wordt gesproken over het uitbreiden van de burgerparticipatie, zijn hier ideeën over?
Ook privacy en de klachtenregeling zijn aandachtspunten omdat deze aangepast zullen worden aan de nieuwe situatie.
Op dit moment is Mee de organisatie die voor cliënten met een beperking de onafhankelijke cliëntondersteuning verricht? Daarnaast hebben wij nog niets kunnen lezen over het verder inbedden van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Zijn hier wel plannen voor?
Is het een idee contact op te nemen met de gemeente Groningen om aan te sluiten bij het onderzoek van de gemeente Groningen of het mogelijk is een online rekenhulp te ontwikkelen voor de eigen bijdrage in de zorg op de gemeentelijke website naar het voorbeeld van de rekenhulp van de belastingdienst bij zorg-, kinderopvang- en huurtoeslag? En dit af te stemmen met de andere gemeenten in het Westerkwartier?
Verder, hoe kijkt het college aan tegen het idee te onderzoeken op welke manier per 1 januari 2016 een integraal PGB zou kunnen worden ingevoerd in de gemeente Leek, dan wel Westerkwartier? Een integraal PGB zou mensen de mogelijkheid kunnen geven integraal eigen regie te voeren in het sociaal domein? Eindelijk echte ontschotting?
Is het wenselijk een visie op de ’tegenprestatie’ te ontwikkelen? Bijvoorbeeld het noemen van inhoudelijk, maatschappelijke doelen, gericht op leefbaarheid, waarvoor een tegenprestatie ingezet kan worden.
Tenslotte, vanzelfsprekend nemen wij aan dat geen zaken gedaan worden met organisaties of instellingen waarvan de bestuurder een andere beloning krijgt dan passend is volgend de Wet Normering Topinkomens?!
Bianca Kaatee