1 december 2014

Communicatie en participatie – door Rianne

Het woord communicatie valt zeer vaak binnen de diverse commissies. Zijn bewoners op de juiste manier betrokken en geïnformeerd?  Was de communicatie volledig en in begrijpelijke taal verstrekt? Het college hecht veel waarde aan het actief betrekken en informeren van bewoners. Natuurlijk gaat dat niet altijd vlekkeloos, maar wij zijn enthousiast over deze proactieve houding. Bij de behandeling van de begroting van het college hebben we het college uitgedaagd om te zoeken naar wegen waarin we een stap verder gaan, van informeren en betrekken naar daadwerkelijk participeren. Zoeken naar nieuwe werkvormen zoals de vorm van dorpscoöperaties waarmee in andere gemeenten al wordt geëxperimenteerd. Maar ook hebben we het college gevraagd om te verkennen of een sterkere verbinding met de Gebiedscoöperatie Westerkwartier kan worden gelegd. Bij deze ‘maatschappelijke organisatie’ zijn agrarische natuurverenigingen, Staatsbosbeheer, Landschapsbeheer en AOC-Terra aangesloten. Zij hebben zich verenigd achter de gemeenschappelijke doelstelling om het Westerkwartier mooier en welvarender te maken. In de concepten van dorpscoöperaties en de gebiedscoöperatie staat het herformuleren van rollen en het verschuiven van taken tussen overheden, ondernemers en bewoners centraal. Deze zoektocht sluit naadloos aan bij de zoektocht naar een sociale participatiemaatschappij.

Rianne Vos