1 december 2014

Bezuinigingen – door Rianne

Het zal u niet zijn ontgaan dat de gemeente Leek in 2015 opnieuw moet bezuinigen. In de vorige bezuinigingsrondes was het al moeilijk en het zal alleen maar moeilijker worden. Gelukkig is het signaal van het college helder, we doen ons stinkende best om het sociale domein in de bezuinigingen te ontzien. Een standpunt wat wij als fractie van harte ondersteunen. In het kader van de decentralisaties ligt hier al een enorme opgave, nog meer bezuinigen hierop zal mensen diep raken. Wij hebben een linkse coalitie met een duidelijke sociale inslag, een coalitie waar wij ons als partij prettig bij voelen. Er ligt een lastige opgave, we moeten bezuinigen en we hebben te maken met een oppositie die met bezuinigingsvoorstellen komt die het sociale domein direct hard raken. Dus dat betekent dat wij als coalitiepartijen de komende tijd moeten zoeken naar andere bezuinigingsmogelijkheden. De ruimte is beperkt, ligt zeker niet voor het oprapen en verdiepen is dan ook zeker noodzakelijk om benodigde bezuinigingsposten te vinden. Wij als fractie hebben het college gevraagd om deze zoektocht intensief op te pakken binnen met name het domein van het groen en de wegen. Wij hopen hier ruimte te vinden en zijn er ons van bewust dat dit ook consequenties met zich mee zal nemen. Wij komen hier graag bij u op terug!

Rianne Vos